කරාතේහි සෙන්සෙයි යනු කුමක්ද?

කරාතේ භාෂාවේ ‘සෙන්සෙයි’ යන වචනයේ තේරුම බොහෝ අය වරදවා වටහාගෙන ඇත. කරාටේ භාෂාවෙන් ‘සෙන්සෙයි’ යන වචනයට සංකීර්ණ අර්ථයක් ඇතැයි සාමාන්‍ය පුද්ගලයෙකු උපකල්පනය කළ හැකි වුවද, එහි අර්ථය ඉතා සරල ය. අවශ්‍ය වන්නේ ඔබට එය දැනගනිමට ඇති උනන්දුවයි . මෙහි එය ඉතා සරලව විග්‍රහ කර ඇත .

කරාතේහි සෙන්සෙයි යනු කරාතේ උපදේශකයෙකුට හෝ ගුරුවරයෙකුට ආරෝපණය කළ නමකි. සෙන්සෙයි යනු මුලින් ජපන් වචනයක් වන අතර එහි අර්ථය ‘පෙර උපත’ (person born before) යන්නයි. නමුත් කරාතේ තුළ ගුරුවරයෙකු අදහස් කරන්නේ ගුරුවරයෙකු තම සිසුන්ට පෙර අත්දැකීම් ඇත්තකු යන්නයි .

කරාතේ තුළ පුද්ගලයෙකුගේ ජ්‍යෙෂ්ටත්වය හෝ ශ්‍රේණිය අනුව පුද්ගලයන්ට ආමන්ත්‍රණය කිරීමේදී සෙන්සෙයි යන නම භාවිතා කළ හැක්කේ කෙසේද යන්න තීරණය වේ. නිදසුනක් වශයෙන්, කරාතේ ගුරුවරයෙකුට තමාට සෙන්සෙයි ලෙස හැඳින්විය නොහැකිය, මන්ද පුද්ගලයෙකුට අත්දැකීම් ලැබීමට පෙර තමාට පෙර සිටිය නොහැකි බැවිනි. නිසි ලෙස පුහුණුවී අවශ්‍ය සියලු කටයුතු සම්පාදනය කරගෙන යමෙකුට සෙන්සෙයි කෙනකු විය හැක .

කරාතේහි සෙන්සෙයි යනු කුමක්ද?

අප කලින් සඳහන් කළාක් මෙන්, කරාටේ හි සෙන්සෙයි යනු කරාතේ ගුරුවරයෙකු ආමන්ත්‍රණය කරන නමකි. කෙසේ වෙතත්, නම භාවිතා කළ හැක්කේ සිසුන්ගේ දෘෂ්ටිකෝණයෙන් පමණක් බව සැලකිල්ලට ගැනීම වැදගත්ය. බොහෝ විට මිනිසුන් සෙන්සෙයි සහ ඔවුන් අමතනු ලබන ගුරුවරයාගේ පළමු හෝ අවසාන නම භාවිතා කරයි.
උදාහරණයක් ලෙස : ” සෙන්සෙයි රත්නායක ” , හෝ “රත්නායක සෙන්සෙයි ”

සෙන්සෙයි කෙනකු බවට පත්වීමට කාලය හා විශාල උත්සාහයක් අවශ්‍ය වන අතර එය එය විශාල පරාසයක් බැවින් ඉගැන්වීම් හැරුණු කොට භූමිකාවන් කිහිපයක් ඇති පුද්ගලයෙකුට එය සෑහීමට පත් වේ. සෙන්සෙයි සෑම විටම නායකත්ව තනතුරු දරයි, එහිදී ඔහු පරාර්ථකාමී ලෙස අන් අයට සේවය කරයි. සෙන්සෙයි ජීවිතයේ තීරණාත්මක අංශයන්හි වඩා හොඳින් ක්‍රියා කිරීමට නැඹුරු වන අතර ධෛර්යයෙන් අභියෝගයන්ට මුහුණ දෙයි. ඔහු අවන්කවම පරමාදර්ශී චරිතයක් විය යුතුය හෝ එසදහා අවන්කවම කටයුතු කරන වෙහෙස දරන කෙනකු විය යුතුය . සෙන්සෙයි තුල කිසිදු සැවුනු අරමුණු නොතිබිය යුතුය මන්ද ඔහු හෝ ඇය සිසුන්ගේ අනාගතයට , ආකල්පීය වෙනසකට , ඔවුන්ගේ ඉදිරි ජීවිත දැක්ම සකසා ගැනීමට මග පෙන්න්වනකු බැවින්ය .

ඔවුන් අන් අයගේ ගැටළු ගැන සැලකිලිමත් වන අතර, මිනිසුන්ට උපදෙස් දෙන අතර, බාධක ජය ගැනීමට තම සිසුන්ට උපකාර කරයි. පුහුණු සැසි වලදී ඔවුන් මිනිස් ක්‍රියාකාරිත්වයේ මූලධර්ම තේරුම් ගෙන ක්‍රියාත්මක කරයි (මානුෂිය හැගිම් ) . පුහුණු සැසි වලදී ඔවුන් ආරක්ෂාව සහතික කරන අතර අවශ්‍යතාවය ඇති විටෙක ප්‍රථමාධාර දක්ෂ ලෙස ලබා දිමට හැකියාවක් වර්ධනය කර ගත යුතුය . මන්ද යම් ලෙසක පුහුණු අවස්තාවක අනතුරක් සිදුවුවහොත් ඒ අවස්ථාවට අදාළ නිසි ප්‍රතමධාර ලබා දීමට අපොහසත් වුවතොත් සිසුවාට දීර්ගකාලින ආභාධ ගෙන දෙන අවස්ථාවක් ගොඩ නැගීමට ඉඩ ඇත .

සෙන්සෙයි බුද්ධිමත් වියයුතු වන අතර හැකි සෑම අවස්තාවක ප්‍රතිපලයක් හඳුනා ගැනීමට දක්ෂතාවයක් තිබිය යුතුය. ඔහු යමක් හොදයි කියා සිසුනට ලබාදීමට ප්‍රථම සෑම විටම විකල්ප කිහිපයක් සලකා බැලිය යුතුය . මේ සදහා සෙන්සෙයි නිරන්තරයෙන් ම තම දැනුම යාවත්කාලීන කරගත යුතුය .( Teacher is always a student )

සෙන්සෙයි නිහතමානී, ඉවසිලිවන්ත කෙනකු විය යුතුය . පහසුවෙන් සමාව දීමට හැකියවකින් සමන්විත විය යතුය . පරමාදර්ශී චරිතයකින් යුතු සෙන්සෙයි විශිෂ්ට මානව සම්බන්ධතා කුසලතා ඇති අතර සෑම කෙනෙකුටම ගෞරවයෙන් සලකයි. ඔහු අවංක වන අතර එබැවින් සෑම විටම ගෞරවනීය ආකල්ප භාවිතා කරයි. ඔහු ජීවිතයේ සෑම අංශයකම පරිපූර්ණ වූ කෙනකු ලෙස ආදර්ශයක් ලබා දෙමින් තම ජීවිතය සකසා ගනී සහ ඒසදහා නිරන්තරයෙන් මහන්සි වේ . සෙන්සෙයි ගේ සටනකලා ජීවිතය , පුද්ගලික ජීවිතය , මානව සම්බන්දතා , ආර්ථික දියුණුව , තම වෘතිය තුල සර්ර්තක වීම . සෑම කෙනෙකුටම සාධාරණ වන අතර සාමකාමී සහජීවනය ප්‍රවර්ධනය කළ හැකි කෙනකු විය යතුය .
අප සියලුදෙනාගේ , මේ ලියන මගෙත් මෙම කරුණු 100% ක් පරිපුර්ණ වී නොමැති වුවත් , අප නිතිපහා සෙන්සෙයි ( ගුරුවරයකු ) ලෙස පර්පුර්ණ වීමට අවංකව කටයුතු කල යුතුය .
ගුරුවරයගේ චරිතය ඉහත කි ලෙස හැගාස ගත යුතුය සහ එවන් චරිතයක් වුවහොත් එය අප රටේ ඉදිරිය භාර ගැනීමට සිටින දරු පරම්පරාවට දෙන ඉතා සුබවාදී ආදර්ශයකි . එය අනාගත රටක දියුණුවට ඍජුවම බලපායි .

ස්තුතියි ..!

සටහන : තුෂාර රත්නායක .
Founder & Head Instructor
Total Extreme Budo Academy
www.teba.lk

සැ.යු : කරුණු අත්දැකීම් , ගුරුවරුන්ගෙන් ලැබු ගුරුහරුකම් සහ අන්තර්ජාය සහ පොත පත ඇසුරිනි